För att sätta rätt sociala medie-strategi för engcon behövde vi först förstå deras fans beteende. Vi definierade personlighet, tonfall, målgrupp och behov.
Eftersom engcon verkar på så många olika marknader genomförde vi också djupgående intervjuer, från Amerika till Tyskland. Vi intervjuade social media manager i varje land samt satt med på deras veckomöten och mätte engagemang under 6 månader. engcon är inte bara ett banbrytande företag utan också influencers inom sitt område.
I social media-strategin bröt vi ner tillvägagångssätt för att etablera ett visst sätt att tänka på men också för att jämna ut kunskaperna kring sociala medier. Målet var att de skulle känna sig trygga och säkra framöver. Och kanske viktigast av allt, känna att det är roligt. Med en strategi blir allt tydligare och det är lättare att vara kreativ när man arbetar strukturerat tillsammans.
Vi höll en tvådagars workshop där vi presenterade Social Media-strategin för alla marknader. Vi avslutade de intensiva dagarna med att presentera målet – och vi siktade högt- öka engagemanget med 100% på ett år. Och vet du vad, engcon lyckades!
Våren 2017 lanserade engcon sin tiltrotator i USA. Ingen visste vilka engcon var eller hur man använder en tiltrotator. Vår kampanj spelade på humor medan vi samtidigt visade hur smidigt det är att använda en tiltrotator. Du kan gräva i valfri riktning medan maskinen går rakt och varför inte illustrera det med en patriotisk hyllning till New Yorks skyline.
Vi har designat och byggt en digital prislista som kommer att ersätta engcons papperskatalog. Kortfattat betyder det att återförsäljare och slutkund automatiskt kan summera totalen av produkterna på ett enkelt och smidigt sätt.
Engcon är världsledande tillverkare av tiltrotatorer. Grundades i Strömsund, Jämtland, Sverige 1990.